woensdag 20 april 2011

Jouw project op voordekunst?


Omdat we merken dat crowdfunding toch echt een nieuwe manier van financieren / denken is, hierbij nog een korte toelichting vanuit voordekunst.

Crowdfunding is een relatief nieuw fenomeen, maar het concept is eenvoudig: als kunstenaar of instelling plaats je een project online met een aansprekend filmpje. Je stelt jezelf een deadline om een bepaald doelbedrag te realiseren. Je richt je hierbij op een breed publiek van zowel particulieren als bedrijven. Dit doe je met name door iets terug te geven voor een donatie. Wees hierin creatief en zorg hierbij vooral dat het je niet te veel tijd en geld kost.

Vervolgens kan het werven beginnen. Wanneer je een efficiënte, relatief korte campagne inzet hoeft dit je helemaal niet veel tijd te kosten. Houd rekening met een periode van maximaal 2 maanden, dit is het meest efficiënt. Zet vooral je eigen netwerk in en houd je donateurs goed op de hoogte. Voor je het weet heb je, nog voordat het project is uitgevoerd, al een groep van betrokken fans aan je gebonden.

Lijkt je dit interessant? Neem dan contact op met voordekunst. Stuur een projectplan én een toelichting waarom jouw project interessant is voor voordekunst inclusief een begroting en hoe je denkt je plan te gaan financieren naar voordekunst. voordekunst is hard op weg om een landelijk crowdfunding platform te worden, dus mail ook als jouw project niet in Amsterdam uitgevoerd gaat worden. Dit helpt toekomstige partners alleen maar te overtuigen om mee te doen aan voordekunst.



Hierbij nog een korte checklist met een aantal eigenschappen van een geschikt crowdfundingproject:

- staat het publiek centraal? Bij crowdfunding vraag je het publiek om bij te dragen, zowel particulieren als bedrijven. 'Voor wie doe je het?', zou de centrale vraag moeten zijn; 
- het project is concreet. Donateurs weten waaraan ze bijdragen;
- de begroting is realistisch en haalbaar binnen een periode van zo'n 2 maanden;
- je weet een urgentie om bij te dragen te creëeren. Het is nu of niet. Zonder de hulp van 'de crowd' komt het er niet;
- je bent of weet iemand in je organisatie enthousiast te krijgen om zich op voordekunst en crowdfunding te storten.

voordekunst is Roy Cremers en Sophie Tielrooij.

Meer lezen over crowdfunding?


en...

Must reads: 

Met dank aan Kees van Nunen voor bovenstaand overzicht.

1 opmerking:

  1. Houd ook je mensen na je voltooing van je streefbedrag op de hoogte waar je mee bezig bent. Het zijn tenslotte de mensen die je project financieren en daarme dus je aandeel hoduers. Bij een fonds moet dat ook. Iets wat ik vaak mis.
    Daarnaast houd je ook je publiek warm voor wat er komen gaat en heb je dus eigenlijk al n publiek voor dat je project voltooid is. Iets wat je in het geval van een subsidiering van een fonds nog moet krijgen na de voltooing van je project.

    BeantwoordenVerwijderen