maandag 7 maart 2011

Meld je project aan bij voordekunst

Vanaf vandaag is het mogelijk projecten zelf aan te melden via voordekunst. Ken of ben je een kunstenaar met een leuk project? Lees hier dan eerst meer over crowdfunding en voordekunst.

Het aanmelden van je eigen project
Bij aanmelding op de website word je gevraagd je project kort maar krachtig te omschrijven. De optie om alvast een filmpje toe te voegen (met uitleg over het project, dat eventueel gebruikt kan worden op voordekunst) is nu nog vrijblijvend. Echter, hoe completer je aanmelding, des te beter wij een indruk van je project krijgen.

Vervolgens
Je aanvraag wordt door voordekunst bekeken en beoordeeld op ‘crowdfunding-waardigheid’. Onderaan deze blog staan nog wat tips om van jouw project een crowdfunding succes te maken, lees dus nog even door.

Binnen 7 dagen krijg je bericht van voordekunst.
Dat bericht kan zijn:

1. Je project wordt geplaatst op voordekunst
2. Er is nog meer informatie nodig om je project te beoordelen
3. Je project wordt niet geplaatst op voordekunst


En dan?
Bij scenario 1. is zowel voordekunst als één van de partners direct enthousiast over jouw project en kan het dus op voordekunst geplaatst worden. Ook als je al een bijdrage hebt ontvangen van een partner van voordekunst, hoeft alleen voordekunst nog een 'go' te geven.
In scenario 2. is er meer informatie nodig om je project te beoordelen. Dit kan voor voordekunst of voor een van de partners van voordekunst nodig zijn.

In het derde scenario past je project op dit moment niet op voordekunst, of is er geen partner die zich aan je project wil committeren voor een startbijdrage.

voordekunst vindt het belangrijk dat de partners van voordekunst zich verbonden voelen met de projecten die zij voor voordekunst selecteren. Op dit moment is het Amsterdams Fonds voor de Kunst de partner van voordekunst, maar op korte termijn worden de nieuwe partners aangekondigd. Op dit moment is het dus wel van belang dat je project voldoet aan de criteria van dit fonds.

Wat verstaat voordekunst onder kunst?
op voordekunst is er ruimte voor alle kunstvormen, van dans tot beeldende kunst, van buurttheater tot social design. Voor publicaties, film, video, kunst in de openbare ruimte is voordekunst ook een platform. Projecten met een maatschappelijk tintje komen tevens in aanmerking op voordekunst, we verwachten echter wel een kunstzinnig / artistiek uitgangspunt.

Het succes van crowdfunding
heeft met een aantal factoren te maken.

  • Een project moet de doorvertelfactor bevatten. Een enthousiaste donateur vertelt zijn vriendenkring en werft op die manier weer nieuwe donateurs
  • Het doel moet gevoelswaarde hebben. Spreek publiek aan die een bepaalde connectie voelt met jouw project. Miktor & Molf benaderden bijvoorbeeld skatemerken en –winkels voor het funden van een skatepool.






  • Het doel moet haalbaar zijn. Wanneer een project een hoge begroting heeft, kun je er beter voor kiezen enkel een onderdeel te laten crowdfunden. Zo heeft bijvoorbeeld Opium voor het Volk een deel van hun voorstelling, namelijk de decorbouw, op voordekunst geplaatst.
  • Ieder project moet een aantal beloningen hebben. Denk aan kaartjes / naamsvermelding / uitnodigingen, maar wees hier vooral creatief mee! Hoe interessanter jouw beloning is, des te eerder zijn mensen geneigd bij te dragen.
  • Groot netwerk. Als projecthouder moet je een achterban hebben of kunnen bereiken. Zonder achterban, geen funding. Kijk dus nog even goed wie je toe kunt voegen aan je facebook netwerk.
  • Passie. Donateurs moeten voelen hoe gepassioneerd een projecthouder is. Dat maakt het bijdragen des te leuker.
  • Urgentie. Wanneer een project te lang op voordekunst staat, stelt het publiek doneren uit. Veel tijd, geen nood! Behoud dus je urgentie. Onderzoek wijst uit dat een maand de ideale tijd is voor projecten om urgentie te behouden.
Als laatste…


Zorg dat je tijd incalculeert voor het succesvol werven van financiers voor je project. Crowdfunding gaat niet vanzelf. Het vergt tijd en energie om een doelgroep aan te spreken en te overtuigen. Zie voordekunst als middel om een breed publiek te bereiken, jij bent uiteindelijk zelf degene die moet overtuigen.

Kijk voor voorbeelden op


voordekunst
kickstarter

voorbeelden van filmpjes:


Of lees artikelen van Erwin Blom over crowdfunding!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten