donderdag 11 augustus 2011

Das Magazin haalt binnen 2 weken 100%



Toine Donk en Daniël van der Meer hadden een idee. Een goed idee voor een literair tijdschrift, met jongeren als doelgroep. Het huidige aanbod bereikt deze groep namelijk niet of nauwelijks. Dit terwijl er volgens Toine en Daniel zeker wel interesse voor is. En dat blijkt niets meer dan waar. Binnen 12 dagen haalde zij via voordekunst €5000 op door ondersteuning van 171 donateurs.

Goed gevoel?
Ja, erg goed. Dat het zo aanslaat is een hoopvol teken. Ons idee dat er wel degelijk mensen zijn die op dit blad zitten te wachten lijkt te kloppen. Bovendien hebben we door de snelle financiering weer meer tijd voor de inhoud.

Hoe lang leeft het idee voor Das Magazin?
Toine had het idee al een tijdje, maar op het Boekenbal, waar we elkaar voor het eerst tegenkwamen, besloten we op een tijdstip dat de beste ideeën in de mens naar bovenhaalt dat we een literair tijdschrift moesten oprichten. Dat was in maart. In mei zijn we er echt serieus aan begonnen.

Hoe zijn jullie bij voordekunst gekomen?
We kenden het project From Times Square To Art Square (deels gefinancierd via kickstarter, red.), zo kwamen we bij voordekunst terecht. Toen we het aan Roy voorstelden, was hij meteen enthousiast en werkten wij in een hogere versnelling verder aan het project.

Lag er een ‘crowd funding’ plan van aanpak klaar?
Het plan was eenvoudig: in korte tijd 5.000 euro bijeensprokkelen. We hadden ons een maand gegeven. Meer kon ook niet, want we begonnen eind juli op voordekunst en op 1 september komt het nulnummer van Das Magazin al uit. Verder gingen we ervan uit dat we veel bedrijven moesten benaderen (we hadden een lijstje klaarliggen) en dat we keer op keer afgescheept zouden worden met huiverige investeerders.
Het bleek gelukkig anders uit te pakken: omdat er al meteen veel kleine bijdragen kwamen en het project op veel sympathie kon rekenen, hoefden we nauwelijks te leuren en kwamen mensen vanzelf bij ons aan. We kregen veel meer donaties van 10 euro dan we hadden verwacht. Wel zorgden we ervoor dat we de acties op Facebook, Twitter en de eigen website wat coördineerden, zodat het geen ongeregeld zooitje zou worden.



Welke media-aandacht heeft dit project gekregen tijdens het doorvoeren op
voordekunst?
Redelijk veel kleine beetjes aandacht, dat ging boven verwachting en daar hebben we veel geluk mee gehad. Twee radio-interviewtjes op Radio1, een melding in NRC Handelsblad, wat berichten op boekenwebsites, twee iets langere stukken in Het Parool en Trouw.

Niet alleen vanuit Nederland maar ook vanuit België kwamen donaties binnen.
Behoefte aan dit tijdschrift dus ook voelbaar bij de buren. Dus distributie nu ook naar België?
Ja, onze abonnees in België gaan we ook op hun wenken bedienen. Dat kost wat meer, maar goed, je mag ze ook wel belonen voor hun interesse. En ik heb drie jaar in Brussel gewoond, hopelijk kan ik mijn bezoeken aan België combineren met het op de bus doen van Das Magazin.
Das Magazin heeft met het gedoneerde geld ook meteen abonnees geworven.

Kunnen mensen zich nu nog, na sluiting van het project op voordekunst, abonneren op Das Magazin?
Ja. Via onze eigen site (www.dasmagazin.nl, red.) kunnen mensen zich abonneren en nog de laatste exemplaren van het nulnummer bestellen. Dat laatste kan ook nog op de site van Boekhandel Athenaeum.

Hebben jullie nog tips voor projecthouders die hun project op voordekunst willen plaatsen?
Zorg dat je een kort, informatief, niet te melig introductiefilmpje hebt. Begroot ook wat geld voor de maker daarvan. Wees aanwezig op sociale media en stel je dankbaar, maar niet nederig op: je moet niet hopen op de goodwill van anderen, je moet ze gewoon wat te bieden hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten